tisdag 7 februari 2012

Matched

Matched är en bok som jag i ren impuls lånade på stadsbiblioteket i Malmö då jag spenderade min tre timmars håla på fredagar där. Den är skriven av författaren Ally Condie.
Det var verkligen ett impulslån, jag såg den på en hylla, tog upp den och läste på baksidan. Vad jag fann där fick mig att bli ännu mer intresserad och jag bestämde mig för att faktiskt impulslåna något.

I alla fall, Matched handlar om Cassia Reys, en sjuttonårig tjej som bor i ett framtida dystopiskt samhälle. I detta samhälle är det ”the Officials” som bestämmer, de har arbetat fram ett samhälle där allting är perfekt. När alla ungdomar fyller 17 så ska de bli ihop passade (Engelska ordet som används är "Matched", därav titeln) med sin perfekta partner, på en bal som kallas för ”Matching Banquet”.  Cassia tror att hela systemet av samhället fungerar perfekt, tills hon inser att hennes Match kanske inte var den perfekta för henne. Kan samhället göra fel? Kan hon bli kär i en annan kille?

Själv tycker jag att idén för boken är sjukt intressant och väldigt bra. Vilket i för sig inte är så konstigt, eftersom jag har en liten förkärlek till dystopiska böcker, speciellt om de är satta i en framtid som skulle kunna vara våran egen.

Men (där kommer alltid ett men, gör det inte det?) jag personligen intresserar mig mer om hur själva samhället ser ut och hur Ally Condie har gjort anknytningar till vår tids historia, noveller, poesi och liknande. Jag fullkomligt älskar att hon har tagit med poesi från vad vi idag ser som känt, som något okänt, udda och förbjudit. Men (här har vi det men igen…) det är inte det som är poängen med boken. Poängen är att man ska känna intrigerna mellan de olika karaktärerna och den förbjudna kärleken som utvecklas under bokens gång. Något som jag inte alls känner en dragning till i boken. Jag säger inte att Ally Condie inte har skrivit det bra och utvecklat karaktärerna eller något liknande, för det har hon. Hon har byggt upp hela historien väldigt bra. Anledningen till att jag finner Cassia och hennes problem med den förbjudna kärleken är helt enkelt att jag inte är den personen som älskar gulliga kärleksförklaranden och liknande.

I alla fall, på det hela stora dock så är det en väldigt bra bok som jag verkligen rekommenderar till alla som gillar blandningen av kärlek och romans med dystopiska samhällen.
(Där har nu även kommit ut en fortsättning på Matched, som heter Crossed (ni bör kanske inte läsa länken till Crossed om ni inte har läst Matched och inte vill bli spoilade). Man kanske ska ta och tvinga stadsbiblioteket att köpa in den så man kan läsa fortsättningen…) 

6 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där. Är också lite dystopigalen, och märker ofta att jag är mer intresserad av hur samhället utvecklats, än själva handlingen.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju så. Det bästa med dystopiska romaner, hur hela samhället är uppbygt. Har en författare inte lagt ner tillräckligt tid på att utforma samhället, är en dystopisk roman inte bra. Även om handlingen är den bästa någonsin.
      Denna har väl ett helt OK uppbyggt samhälle. Jag bara önskade att jag fick veta lite mer om det och lite mindre om handlingen. :)

      Radera
  2. Låter lite som Hungerspelen på något sätt :3
    Ska absolut läsa den , tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja. Men Hunger Games är ,ycket bättre, men den är definitvit värd att kolla upp. :)

      Radera
  3. Inget kan vara bättre än Hungerspelen, men nått måste man ju göra i väntan på filmen x3

    SvaraRadera