söndag 1 maj 2011

Röda hav och lime-tarteletter

Idag har jag gjort två viktiga saker! Kan ni gissa vad? Jo, jag har:
  1. Läst ut Red Seas Under Red Skies!
  2. Ätit en fullkomligt episk lime-maräng-paj!
Vi börjar med punkt två, för att vara lite originell (eller så råkar det vara så att jag är mer sugen på att skriva om en smaskig tartelette, vem vet.). Många börjar nog dagdrömma när de hör citron-maräng-paj (lite sånt vackert dregel som rinner ur mungipan och en tindrade blick inkluderat), men vet ni vad? Det är nog godare med lime. Kanske. Jag har nog aldrig ätit en helt perfekt citron-maräng-paj (för jag har bara ätit en jag själv lagade för ca två år sedan, vilken var långt ifrån perfekt). Men idag åt jag en lime-maräng-paj, eller tartlette för att vara mer exakt, och den var helt gudomlig! Sådär söt, krämig limekräm, perfekt pajbotten och en liten gullig klick maräng i mitten tillsammans med en halv skiva lime. Så söt! So god! Så GULLIG! Ibland är nästan estetiken lika viktig som själva smaken. Tyvärr hade jag inte en kamera med mig, och min dator tog just bort bilden jag hade ritat. Så, ni får klara er genom att bara föreställa er den vackra skapelse. Inkludera gärna dregel och drömmande blick!

Punkt ett då? Jo, jag har (trots min något skakiga läslust) lyckats läsa ut Red Seas, och jag måste säga att den tog sig rätt bra mot slutet, förutom eeen liten detalj, som gör att man VÄLDIGT GÄRNA VILL HA FORTSÄTTNINGEN. Nu har jag ändå bara läst ut den nu, men de som läste boken när den kom, 2007, har fått vänta i FYRA ÅR på detta, och jag lovar er, det är inget man vill vänta på. Så, nu tycker jag att Scott Lynch får ta sig i kragen och skriva klart tredje delen i denna serie! 'Cuz I want more! Desperately!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar