lördag 2 april 2011

En bok på under 24 timmar

Jag har precis läst ut en bok på under 24 timmar, ännu en gång. Är man en bokslukande kakmonster, så är man. I alla fall boken jag nu läst ut under 24 timmar heter The forest  of hands and teeth och är skriven av Carrie Ryan. En bok som jag av ett infall lånade på det underbara Stadsbiblioteket i Malmö. Det är en bok med mycket potential till att vara fantastisk, men som på något sätt ändå faller platt. Spänningen är där, zombie-apokalypsen är där, människan som gör allt för en dröm om en bättre värld är där. Men fortfarande är det något som saknas, något som gör den sämre än dens potential.  Där är även alldeles för mycket intriger mellan personerna inom den gruppen som flyr, som för bort fokus från den bra biten av boken, det faktum att de är i en skog, på en gång, in fängslade av ett staket som skyddar de mot zombies och de måste fly för att rädda sina liv.
Det är som att ena sekunden är berättelsen igång, gående, på och sjukt spännande. Och nästa sekund står den stilla och gruppen av människor som flyr bara fastnar i sina (vad jag anser) meningslösa intriger.
Men för er som gillar en rafflande och spännande zombie-apokalyptisk historia fylld med intriger och kärlek, borde satsa på att läsa The Forest of Hands and Teeth.
För mig blir den dock för mycket och är inte en av de bästa av alla böcker jag läst på under 24 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar