lördag 29 september 2012

Bokmässan & hur det känns att inte vara där

Så som de flesta av er nog vet om så är pågår för tillfället bokmässan i Göteborg.
De senaste två åren har jag varit där och älskat varenda sekund av det. Det har till och med varit OK att ha behövt gå upp extremt tidigt på morgonen för att hinna med så mycket som möjligt. Och jag har också på något sätt lyckats överleva den hemska bilresan upp, för jag vet att det som väntar mig där är värt det.
I år dock har det inte blivit någon bokmässa för min del och kommer inte bli så heller. För i år är förstå gången på tre år som jag verkligen inte kan, ett avstånd på 1200 kilometer är helt enkelt för långt och alldeles för kostsamt. Men det känns underligt att inte vara där omgiven av böcker, seminarier och massa helt underbara saker som kretsar kring böcker. Det har blivit en sak jag, varje år, har sett fram emot ska komma så att jag kan få åka iväg och vara en extrem boknörd under några dagars tid. Nu känns det lite... tomt.
I år blev det inget boknördande. Sverige är för långt bort.
Jag får väl helt enkelt se till att hitta någon bokmässa eller liknande i Tjeckien som jag kan åka på istället och boknörda mig lite.
Hoppas alla ni som var där faktiskt hade det så fantastiskt underbart som jag haft där förut.

(Och, ja, det här med att lova saker igen. Jag har inte lyckats så bra med att blogga på sista tiden. Men jag ska försöka hinna klämma in det någon gång nu så jag kan få upp inlägg om min sommarläsning. Jag vet att det är lite sent. Men det är sånt som händer när man flyttar till ett nytt land och allt vad det innebär.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar