måndag 27 augusti 2012

Chaos Walking Trilogy #2 – The Ask and the Answer


Så, nu vidare till andra delen i Partick Ness Chaos Walking Trilogy, nämligen The Ask and the Answer.

(För att läsa denna recension så förutsätter jag att ni har läst första delen i trilogin och recensionen kommer därför innehålla spoilers för första boken i trilogin, The Knife of Never Letting Go.)

The Ask and the Answer fortsätter handlingen ganska direkt efter slutet av The Knife of Never Letting Go.  Viola är döende, Todd gör allt för att försöka rädda henne, men när de kommer in i Haven så finner de inte riktigt vad de önskade att finna där. Jag skulle kunna fortsätta att beskriva handlingen, men då spoilar jag lite halvt vad som hände i de första sidorna och de är ganska spännande, så nej, ni får nöja er med det.

The Ask and the Answer är en riktigt bra fortssättning på The Knife of Never Letting Go. Och en väldigt bra uppbyggnad för den tredje och sista boken i serien, Monsters of Men. Definitivt en måste-läsa bok om man börjat serien. Den är dock inte lika fantastisk som The Knife of Never Letting Go, så som sällan de flesta andra eller tredje böcker i en trilogi eller serie ofta är. De är alltid lite sämre än första boken även om de fortfarande kan vara riktigt bra.

Jag har dock ett stort problem med Patrick Ness i denna bok, och det är att han gör en total Stephenie Meyer och börjar skriva boken ur både Todds och Violas perspektiv. Och som jag nämnt flera gånger tidigare så har jag problem med att författare gör detta efter en eller två eller ännu fler böcker. Jag har inga problem med olika perspektiv om man gör det från början och är konsekvent. Men att byta efter att ha skrivit en hel bok ur enbart ett perspektiv stör mig otroligt mycket. Och det gjorde det också, de första 30ish sidorna, tills jag ännu en gång blev helt uppslukad av historien och glömde totalt bort alla delar i boken som jag förut stört mig på (Patrick Ness, nu vill jag veta hur du gör detta! Hur du kan skriva en bok med grammatiskt inkorrekta ord och ändra perspektiv efter en hel bok, de två sakerna jag stör mig på mest i böcker, men ändå få mig att gilla boken? Vad är det för magi du utövar på mig?).

Avslutningsvis så är The Ask and the Answer en väldigt bra bok som ska läsas om man börjat sig på Chaos Walking trilogy (och det är verkligen något man borde göra, för det är en av de bästa trilogier jag läst). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar